pondělí 28. července 2014

Proti ztrátě paměti

Proč jsem se připojil k memorandu „Proti ztrátě paměti“ a proč jsem si to dal na fb profilovou fotku?

Tehdejší komunistický režim jsem ve svých 4 letech příliš nevnímal, takže osobní zkušenost s předlistopadovým systémem = 0. S odstupem času si říkám, že je to možná škoda, neboť by mi to dle mého pomohlo lépe pochopit dnešní situaci. Dnes a denně se zamýšlím, proč to u nás vypadá tak, jak to vypadá. A přitom stačí vyjet přes hranice a jste v naprosto jiném světě. Jak ekonomicky, tak především ve způsobu přemýšlení. Ve svých úvahách jsem dospěl k názoru, že dnešní stav je způsoben minulým totalitním režimem, jeho x letým vlivem na lidi a následnou deformací jejich myšlení. Jeden by si myslel, že když už je to pětadvacet let, čas ledacos odnese a situace bude lepší. Chyba lávky. Místo toho jsem svědkem toho, jak silně funguje předávání hodnot z rodiče na dítě včetně všech komplexů a negativ způsobených více jak čtyřicetiletým vymýváním mozků našich rodičů a prarodičů. Při převratu se navíc někteří soudruzi střelhbitě po „česku“ naoko přeorientovali. Jenže jejich myšlení zůstává stejné a vždycky je prozradí. Když jsem si četl Memorandum 2014, s hrůzou jsem zjistil, jak moc je to dnes stále aktuální a jak palčivý ten problém stále je. Když vidím dění na radnici v mém rodném městě, když vidím studenty, co učím, když vidím mnohdy uvažování svých blízkých, nutí mě to vyjádřit svůj názor. Připojením se k memorandu a jeho propagací chci na situaci upozornit a přimět ostatní k zamyšlení. 

Žádné komentáře:

Okomentovat