05 BRUŠPERK – MAPOVÉ
ZACÍLENÍ
Jak už
nadpis napovídá, tento článek bude již zaměřen zcela adresně na naše město. Pokud
ale chceme pochopit nejen prostorové, ale i sociální, demografické, a mnohé jiné
vazby, musíme alespoň v krátkém kroku poodstoupit o několik měřítek - na
úroveň mikroregionu až regionu.
Širší vztahy
Na této jednoduché skice si můžeme uvědomit několik zásadních skutečností.
Především jde o polohu Brušperku vůči nedaleké Ostravě, Frýdku-Místku a
Příboru. Brušperk se nachází téměř uprostřed pomyslného trojúhelníku spojnic
těchto nesrovnatelně větších obcí. Plynou z toho dvě věci. Ta první je, že
pokud člověk „něco“ potřebuje, má na dosah hned několik plně vybavených
destinací. Proto celkem logicky v Brušperku najdete občanskou vybavenost (instituce,
prodejny apod.) pouze takovou, pro kterou se nevyplatí každodenně někam
dojíždět – škola, školka, z obchodů potraviny, drogerie, atd. Ale kupříkladu
autosalon byste v našem městečku hledali marně. Další věcí plynoucí ze
skici je fakt, že se Brušperk dostal mimo hlavní regionální komunikace a zatím
není nic, co by z Ostravy do Příboru jedoucího turistu donutilo ve Staré
Vsi na Brušperk odbočit a zastavit se zde. Teda pokud se zrovna nerozhodne
navštívit Hukvaldy.
Když se zaměříme na Brušperk a jeho vztah vůči okolním obcím, vidíme,
že tvoří společně s obcí Hukvaldy, Rychalticemi, Fryčovicemi a Starou Vsí pomyslné
perličky navlečené na šňůře jediné komunikace. Historicky to lze opět odvodit
situování obcí podél řek, či potoků. Jednak jde o výše zmíněnou linii, rovněž o
přes kopec nacházející se Trnávku a Kateřinice či Příbor, Skorotín, Mošnov a Petřvald.
Jedinou výjimkou je Krmelín a Staříč. Tyto přirozené vodící linky sledují
povětšinou i silniční komunikace mezi jednotlivými obcemi.
Není od věci vyrobit si i skicu docházkové, případně dojezdové
vzdálenosti do okolních obcí a především zkusit se zamyslet i nad důvody, proč (za
čím) právě „tam“ by měli lidé chodit či jezdit. Případně jestli už tam nechodí
a jak často. Jednak nám to může pomoci pochopit stávající pohyby našich
spoluobčanů, ale především taková skica pomůže při výhledovém uvažování, které
trasy např. posílit, či upravit, nebo kterými se naopak příliš nezabývat.
Žádné komentáře:
Okomentovat